onsdag, december 23, 2009

Så otroligt ledsen...

Jag blir så himla ledsen när jag ser Willes besvikelse och sorg över att Jonas familj inte fattar att att Jonas har 2 barn. Tuva fick häromdagen en julklapp av en från Jonas familj, Wille fick inte något... Han sa inte något, men jag såg att han blev ledsen... Men men... Vad ska man göra?? Jag kan ju inte gå och köpa något och slå in och låtsas att det är från den personen för att han inte ska bli ledsen. Idag fick Tuva ett julkort samt 200 kr av 2 andra från Jonas familj. Wille blev jätteledsen... Och jag förstår honom till fullo. Jonas har tagit Wille till sig som sitt eget barn, Wille har kallat honom för pappa sen han var 3 år. Det är 8 år. MER än hälften av hans liv. För honom finns det inte någon annan pappa. Jo, han har en biologisk far någonstans men med honom har han ingen kontakt alls med, i stort sett alls... Varför ska han behöva lida för att Jonas inte är hans biologiska pappa?? Han har väl inte bett om att ha en annan pappa än Tuva. Han är ett barn, som ja, börjar bli stor... men det gör också att han förstår bättre... Jag är så glad över att Jonas ser att han har 2 barn, men samtidigt ledsen över att andra inte kan se det... Tuva såg att Wille blev ledsen och hon blev också ledsen. Jag tycker att det är tragiskt att hon som är 6 år fattar bättre, men jag är även glad, för det visar att jag har lyckats i min uppfostran. Jag har lärt mina barn att man alltid ska tänka på andra och hur andra kommer att känna/reagera om man gör på ett visst sätt. Så idag när hon fick sitt julkort och sina pengar gav hon 100 kr av sina 200 kr till Wille. DET är kärlek!! Jag sa inte något, Wille sa inte heller något om att Tuva skulle dela, utan det var helt från hennes eget hjärta!! Fina, fina barn!!! Men jag fattar inte hur en del vuxna människor tänker... Ge till ett barn medans det andra sitter bredvid och tittar när hon öppnar, men själv blir utan?? Willes farmor och farfar köper alltid något till Tuva också, varje gång hon fyller år så får hon något av dem. Vid varje jul och när de har varit utomlands så köper dem något till Wille, och även till Tuva. Det är jag så himla glad över... En stjärna i himlen till dem!!!

Det är 2009 och snart 2010 och att man inte har större förståelse för att familjer ser annorlunda ut idag mot för 100 år sen, verkar det inte finnas någon förståelse för alls för...

Slutligen vill jag bara säga att jag aldrig har krävt att någon ska köpa något till mina barn, eller ge dem någonting. Jag kommer heller aldrig att göra det. MEN om man väljer att ge, så ger man till båda. Det tycker jag är självklart!

21 kommentarer:

Anna-Maria sa...

Man väljer inte ut ett av två syskon, så är det bara!

Kramar om både Tuva o wille o hoppas att ni kan få en mysig jul tillsammans ändå!

Zezza/Louise sa...

Jag kan inte annat än hålla med Anna-Maria, jag har ju också 2 barn som inte är mina biologiska o de har dessutom en fullt närvarande mamma men de som känner oss o tillhör den närmare kretsen ger ju självklart julklappar/födelsedagspresenter till dem fastän det kanske är min släkt o barnen inte är "mina".

Anonym sa...

Stackars Wille... Jag har ett bonusbarn och inte sjutton struntar mina föräldrar i henne på julen, nej hon får ju såklart julklappar med! Snacka om dålig stil..usch... snäll syster har han dock =)

God jul!
kram Smilla

Anna sa...

Men FY så trist gjort! Om de nu har några åsikter om hur er familj ser ut så kan de väl visa det genom att ta upp det med er VUXNA, inte genom att straffa ett oskyldigt BARN! Nä, buuuu säger jag bara! :(

Tur att W har en sån fin syster i alla fall... Hur gulligt som helst gjort av henne, att dela pengen med W... :)

God Jul på er!
kram
AnnaKnin

Anne-Lie sa...

Så otroligt småaktigt! Jag blir riktigt förbannad och ledsen när jag läser det du skriver. SJÄLVKLART ska båda barnen få paket!
Så olika man kan se på detta alltså- min mamma ringde mig häromdagen och undrade hur gamla mina kompisars barn är, de kommer nämligen att fira jul med oss och för min mamma är det ingen skillnad på vems barnen är- alla barn uppskattas och vi visar dem att de är lika viktiga oavsett biologi.
Jag förstår att du är stolt över din dotter, samtidigt som det är fruktansvärt att våra 6åringar tänker MER och längre än de vuxna omkring dem.

_SUperteach_

Blomman sa...

Går jag på ett födelsedagskalas brukar jag ha med ett paket till stora/småsyskonen också. Åtminstone tills de blivit tonåringar och då berättar jag för dem varför. Verkar väldigt trist att göra skillnad på syskon bara för att man har blodsband till det ena.

Nita sa...

fy så småaktigt gjort, rent elakt ju. Inte gör man skillnad på syskon sådär OAVSETT om den ena är biologisk eller inte...
Nä usch...
MEN wow vilken underbar 6-åring, hon fattar ju verkligen hela grejjen.
KRAM
Nita

Camillis sa...

Kan bara stämma in i kören som håller med dig! Så dåligt att Wille blir utan medan Tuwa får julklappar. MEN vilken underbar lillasyster han har, jag blir alldeles tårögd av att läsa om att hon självmant delar med sig av pengarna. Ett hjärta av guld har iaf den tjejen!

Miapuh sa...

Tjenare
Stackars lillebror men så gulligt av Tuva.
Ja man gör inte skillnad på barn sådär, i synnerhet inte när de inte är ett "nytt förhållande"

Hoppas ni får en fin jul.
kram Puh

Chruss sa...

Underbara lilla Tuva - hon kommer att göra livet rikt och meningsfullt för alla omkring sig!
Men det är fruktansvärt att göra som de gjorde och precis som alla säger här, man väljer inte ut någon - oavsett ålder eller var det än må vara!
Kram på er alla!

Ninne sa...

Så tråkigt Lee, förstår att det är jobbigt att se Wille ledsen.. Självklart ska barnen behandlas lika!

Jag önskar er en riktigt god jul och ägna er lite extra åt barnen! :-)

Kram
Ingelöf

Samara sa...

Jag får tårar i ögonen, dels av ilska att de struntar i pojkstackaren, och dels över hur underbar Tuva är, så generös, jag är impad av hennes kärlek till sin bror.

Lee sa...

Tack för era kommentarer... de värmer! Ja hon har ett hjärta av guld den tjejen. Storebror har inte fått pengarna än, hon har lagt dem innanför snöret på ett paket hon har köpt till honom, så det ska bli en del av hennes julklapp till honom. =) Hennes val. Han kommer att bli glad över hennes val, men det går nog inte att göra något åt känslan han har gentemot släkten på den sidan...

En god jul ska vi iaf ha, jag önskar er alla en Riktigt GOD JUL också!! <3

Vera sa...

Men så ledsamt att höra. Tycker det är styggt gjort att skilja på barn så. Klart man ger det andra barnet en liten klapp också. Behöver ju inte vara lika dyr eller så men något ska man allt ge tycker jag.
Men det är en toppen tjej du har där som så gulligt delar med sig.
Ha en underbar jul.
kram Malin

Spacegirl sa...

Vad trist!
Men Wille har en otroligt kärkesfull syster.

Anna Ekman sa...

Vad ledsen jag blir när jag läser det här inlägget. Tänk att man kan göra så stor skillnad på syskon, det gör ont i mig att läsa om hur Wille blir behandlad.
Vilken tur dock att han har en så fantastisk lillasyster som verkligen kan tänka med hjärtat.

Jatta sa...

Först måste jag säga ;Fina fina Tuva som känner så med sin storebror.
Sen blir jag så ledsen över vuxnas oförstånd. Jag hamnade själv alltid i en liknande situation som barn där min farmor gav mig presenter men inte till min kusin. Det gjorde mig alltid så illa och jag hade fullt sjå att gömma det jag fått innan min kusin hann se.
Därför har jag ingen som helst förståelse för hur man kan göra så mot ett barn. Det är bara grymt.dels så ger man en utanförskapkänsla till den som inget får och sen ger man skuldkänslor till den som får. Om den ena får ska också den andra få. Speciellt vid jul när alla byter klappar med varandra.
Kramar om och hoppas resten av julen blir fin.

Altariel sa...

Men jösses, om förhållandet varit nytt och släkten hade varit osäkra på hur det funkar med bonusbarn så hade man kanske kunnat ha överseende med sånt beteende men 8år??? Det är ju en hal livstid. Nej Lee, var glad åt vilka underbara barn du har och gör dit bästa i att strunta i folk som inte förstår, eller inte vill förstå hur familjer och barn fungerar i verkligheten..
Gläds även ät att du lyckats uppfostra generösa små människor som kommer att gå längt här i livet....

Henrietta sa...

ag blir så ledsen i hjärtat när jag hör vuxna som gör så här :o(( Fruktansvärt att särskilja på barn!!
Men underbara lilla Tuva som gör det hjärtat säger; delar med sig ♥

Hoppas ni hade det bra ändå!!

Jeanette Wallén sa...

Fy. Ska det vara så svårt att ordna två presenter i stället för en? Vuxna borde verkligen veta bättre, men tyvärr så gör de inte alltid det. :(

Tur att Wille har en sån go och omtänksam syster. ♥

/Tett

Malin ~ Lillpiga sa...

Men för den lede!! Vilken djäkla sketen stil, helt obegripligt hur man kan tycka att det är ok att såra ett barn. Skämmes, ta mig fan!