fredag, november 12, 2010

Enkla frukostbullar

Förra veckan när jag började min bakkarriär så gjorde jag dessa, men jag bytte ut lite av mjölet mot grovt mjöl, samt tillsatte morötter, pumpakärnor och solrosfrön. Det vart försvinnande gott och väldigt uppskattat av la familia! =) Här kommer iaf receptet så att jag har det kvar. Enkla frukostbullar Ingredienser (24 bröd) 1 pkt jäst 7 dl fingervarmt vatten 1 msk honung eller strösocker 2 msk olivolja 15-16 dl vetemjöl 1 ½ tsk salt ägg sesamfrön Tillagning Smula ner jästen i en stor degbunke och rör ut den med lite av det fingervarma vattnet. Tillsätt resten av vattnet, honungen, olivoljan, saltet och nästan allt mjölet. Arbeta kraftigt i maskin eller med elvispens degkrokar tills degen är smidig, men ändå lite klibbig. Låt jäsa i minst 30 min. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 20-24 lika stora bitar. Forma till runda bullar och fördela dem på två smorda plåtar. Låt jäsa i minst 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrön. Grädda mitt i ugnen i 10-12 minuter.

Inga kommentarer: